Kap… kap… kapuśniaczek

Jak wesoły milion drobnych wilgnych muszek,
Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,
Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,
Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

Słabe to, maleńkie, ledwo samo kropi,
Nawet w blachy bębnić nie potrafi jeszcze,
Ot, młodziutki deszczyk, fruwające kropki,
Co by strasznie chciały być dorosłym deszczem.

Chciałyby ulewą lunąć w gromkiej burzy,
Miasto siec na ukos chlustającą chłostą,
W rynnach się rozpluskać, rozlać się w kałuży,
Szyby dziobać łzawą i zawiłą ospą…

Tak to sobie marzy kapanina biedna,
Sił ostatkiem pusząc się w ostatnim deszczu…
Lecz cóż? Spójrz: na drucie jeździ kropla jedna
Już ją wróbel strząsnął. Już po całym deszczu.

                               Julian Tuwim „Kapuśniaczek”
Tak jakoś mi się skojarzył ten wiersz…
Przy tym zawsze, od kiedy pierwszy raz go usłyszałam, podobał mi się.
I tak jakoś mi się przyplątał zupełnie bez powiązania z aurą za oknem. Bo kapuśniaczek gotowałam. Gotowałam, gotowałam i ugotowałam. Pomógł mi w tym przepis z internetowej książki kucharskiej: http://www.wielkiezarcie.com/recipe17114.html jakby ktoś chciał też skorzystać, to polecam.
Co prawda liści laurowych nie miałam na stanie, z selera i pietruszki zrezygnowałam, bo nie pasuje mi ich smak, no i rosół nie był taki prawdziwy „kurzęcy”, tylko z „kostki”.
Ale i tak wyszedł pyszny. G. mówi, że smakuje, jak prawdziwy kapuśniak. Muszę mu wierzyć na słowo, bo nie pamiętam prawdziwego smaku tej zupy.
No i tak wygląda kapuśniak w garze:
 
A to specjalnie do niego podsmażona na maśle osełkowym kiełbaska:
 
Dziś może zrobię bigos? Bo kiszonej kapusty zostało jeszcze półtorej kilograma…
2 Komentarze

Filed under kuchennie

2 responses to “Kap… kap… kapuśniaczek

  1. Samii

    Mniam….wygląda apetycznie. I jak nie przepadam za kapuśniakiem [choć kapustę uwielbiam] to na ten Twój, Tatsu bym się skusiła :)))
    Wproszę się na następny…hehe.
    Pozdrawiam

Drapnij

